Home » Cooking » Naukowe podstawy głodówki – jak z niej wychodzić? Jak ją rozpocząć?

Naukowe podstawy głodówki – jak z niej wychodzić? Jak ją rozpocząć?

CookingHot tematy
Głodówka ma swoje naukowe podstawy potwierdzające jej skuteczność. Nagrodę Nobla za badania mechanizmu autofagii otrzymał prof. Yoshinori Ohsumi.

Wszyscy, którzy są sceptycznie nastawieni do głodówki i często ją negują, muszą przyznać się do błędu.

Głodówka ma swoje naukowe podstawy potwierdzające jej skuteczność. Nagrodę Nobla za badania mechanizmu autofagii otrzymał prof. Yoshinori Ohsumi.

Głodówka – dlaczego ma dobry wpływ na organizm?

Podczas głodówki organizm przełącza się na odżywianie endogenne, inaczej zwane wewnętrznym. Uruchamia się ono w trakcie detoksu, kiedy dostarczamy organizmowi niewystarczającą ilość kalorii z pożywienia. Organizm wówczas szuka rezerw, które mogłyby mu dostarczyć energii. Czerpie więc z zapasów wewnętrznych, na który składają się np. komórki zmienione stanem zapalnym, obumarłe, zużyte oraz uszkodzone.

Dokładniej proces ten nazywa się autofagią. Niedobór składników odżywczych, który pojawia się w trakcie detoksu, uruchamia proces autofagii, a nie prowadzi do śmierci komórek, jak niektórym się wydaje. Taki detoks, jeśli odpowiednio się do niego przygotujemy, jest bezpieczny dla organizmu. Ludzie stosują często detoks w celach zdrowotnych, ponieważ były liczne doniesienia, że efektem dobroczynnej głodówki było przejście bólów stawów, migren, alergii czy astmy. Najważniejsze jest jednak to, abyśmy odpowiednio przygotowali organizm do głodówki, a później także do przejścia z powrotem w zwyczajny tryb odżywiania.

Jak przygotować się do głodówki? Jak z niej wychodzić?

Najlepiej byłoby, gdybyśmy już na 2 tygodnie przed głodówką zrezygnowali z jedzenia mięsa, nabiału oraz słodyczy. Dobrze byłoby odstawić też kawę i mocną herbatę – można je zastąpić herbatami ziołowymi. Należy odpowiednio przejrzeć swój jadłospis i właściwie dopasowywać do siebie posiłki. Wskazane są takie połączenia, jak: warzywa z razowym pieczywem, warzywa z kaszami, warzywa z ziemniakami w mundurkach.

Na tydzień przed głodówką należy bezwzględnie odstawić mięso i nabiał. Powinniśmy jeść wówczas duszone, pieczone lub świeże warzywa, owoce, kasze oraz chleb razowy. Starajmy się, aby posiłki były lekkie. Na dzień przed głodówką najlepiej jeść tylko warzywa i owoce. Zaleca się także wykonanie lewatywy.

Pamiętajmy, żeby dać sobie trochę czasu na wychodzenie. Jeśli przeprowadziliśmy tygodniową głodówkę, powinniśmy wychodzić z niej również przez tydzień, stopniowo każdego dnia zwiększając kaloryczność posiłków.

 
Similar posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *